Warszawa bierze pod lupę wydzielone pasy autobusowe w całej metropolii. Chce sprawdzić, czy rzeczywiście przyspieszają komunikację miejską i gdzie jeszcze warto je wprowadzać. Do przetargu na pierwszą tak kompleksową analizę zgłosiło się sześć firm, a ceny ofert sięgają nawet 1,5 mln zł. W tle pojawia się zapowiedź możliwego rozszerzenia badań – miasto zastrzegło możliwość kolejnych zamówień.
Miasto Stołeczne Warszawa planuje pogłębioną analizę funkcjonowania wydzielonych pasów autobusowych na terenie Metropolii Warszawskiej. To jeden z elementów realizacji planu zrównoważonej mobilności miejskiej. Postępowanie przetargowe na wykonanie usług badawczo-analitycznych właśnie weszło w kolejny etap – 5 sierpnia otwarto sześć ofert.
Przedmiot zamówienia: badania ruchu i modelowanie
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usług analitycznych związanych z funkcjonowaniem publicznego transportu zbiorowego, ze szczególnym uwzględnieniem wydzielonych pasów autobusowych. Etap I projektu zakłada zebranie danych, analizę warunków ruchu, a także wykonanie symulacji z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania – VISUM.
Miasto precyzyjnie określiło wymagania wobec wykonawców: zamówienie może zrealizować podmiot, który w ciągu ostatnich pięciu lat przeprowadził pomiary ruchu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców oraz wykonał modelowanie ruchu z wykorzystaniem narzędzi o funkcjonalności VISUM. Kryterium wyboru oferty jest jedno – cena, z wagą 100%.
Zamówienie będzie realizowane do 9 listopada 2026 r. Nie przewidziano składania ofert częściowych – projekt ma być prowadzony jako spójne, jednoetapowe opracowanie.
Duże zainteresowanie i zróżnicowane cenyW odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęło sześć ofert. Najniższą cenę – 930 121,08 zł brutto – zaproponował Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o.o. To jednak w dalszym ciągu więcej niż kwota, jaką zamawiający pierwotnie zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia (800 000 zł). Mimo przekroczenia budżetu, postępowanie będzie kontynuowane – zgodnie z przepisami ustawy PZP nie stanowi to przeszkody w wyborze oferty.
Pozostałe oferty przedstawiają się następująco:
- Wolański sp. z o.o. – 945 800,00 zł
- VIA VISTULA Sp. z o.o. – 1 068 870,00 zł
- LPW Sp. z o.o. – 1 193 100,00 zł
- MULTICONSULT POLSKA Sp. z o.o. – 1 301 709,00 zł
- Consultants United Sp. z o.o. – 1 546 822,60 zł
W postępowaniu nie wymagano wniesienia wadium ani zabezpieczenia należytego wykonania umowy, co jest dość nietypowe przy usługach o wartości przekraczającej milion złotych.
Możliwość zamówień uzupełniającychZamawiający przewidział możliwość udzielenia zamówień podobnych o wartości do 400 tys. zł brutto. Może to oznaczać, że analizie w przyszłości poddane zostaną kolejne obszary metropolii lub że opracowanie będzie rozwijane w Etapie II.
Oferty zostały otwarte 5 sierpnia, a wykonawcy pozostają związani swoimi ofertami do 29 sierpnia 2025 r. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecyduje wyłącznie cena – ogłoszenie wyników powinno nastąpić w najbliższych tygodniach.